Czy Olkusz doczeka się obwodnicy? Kiedy ta droga może powstać?
Duża część kierowców z Olkusza i okolic chciałaby budowy obwodnicy Olkusza. W ostatnich latach wiele miejscowości wzbogaciło się o drogi, które pozwoliły wyprowadzić ruch poza obszar zabudowany. W samym powiecie olkuskim obwodnice powstały w Wolbromiu i Bolesławiu (ta druga nadal pozostaje zamknięta z uwagi na szkody górnicze). Do budowy przystąpiło także Bukowno.
Jeżeli chodzi o Srebrne Miasto to sprawa jest nieco bardziej skomplikowana. Przez środek Olkusza przebiega bowiem droga krajowa numer 94, która w najbliższym czasie przejdzie przebudowę. Przedsięwzięcie będzie kosztowało aż 217,5 miliona złotych.
Grunty pod północną obwodnice Olkusza są już zarezerwowane w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego od wielu lat. Od strony Krakowa droga zaczynałaby się przed Sienicznem. Dalej przebiegałaby przez Olewin, osiedle Skalskie, Sikorkę i osiedle Pomorzany. Na końcu łączyłaby się z DK 94 na wysokości cmentarza.
![Zdjęcie poglądowe](https://d-pt.ppstatic.pl/k/r/1/bd/f2/664b2fcc0d643_p.jpg?1716203468)
Warto jednak zaznaczyć, że nigdy nie zabezpieczono środków na budowę takiej drogi. Nigdy nie ogłoszono także przetargu na wykonanie niezbędnej do rozpoczęcia prac budowlanych dokumentacji. Inwestycja nie znalazła się także w „Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020 – 2030”.
Czy jest zatem szansa na realizację wyczekiwanej przez wielu mieszkańców inwestycji? W ostatnim czasie poseł Łukasz Kmita zwrócił się z interpelacją do Ministra Infrastruktury o podjęcie działań zmierzających do powstania północnej obwodnicy Olkusza.
- Wiadomą kwestią jest, że od podjęcia decyzji o finansowaniu tego zadania do finalnego zakończenia budowy mija nawet dziesięć lat. Jest to związane między innymi z przygotowaniem szeregu dokumentów środowiskowych, planów i projektów. Zaniechanie więc obecnej przebudowy DK94 w Olkuszu – jak sugerują niektórzy samorządowcy – byłoby niezwykle szkodliwe. Ale już na tym etapie niezbędnym jest podjęcie decyzji o rozpoczęciu prac przygotowawczych i planistycznych dotyczących budowy w okolicach roku 2030 północnej obwodnicy Olkusza – podkreślił Poseł na Sejm RP Łukasz Kmita.
W swoim piśmie parlamentarzysta zaznaczył, że pięć lat przygotowań powinno dać gwarancję pozyskania wszystkich niezbędnych dokumentów. Zdaniem Łukasza Kmity obwodnica powinna być dwujezdniową drogą o parametrach drogi ekspresowej.
![Zdjęcie poglądowe](https://d-pt.ppstatic.pl/k/r/1/1b/88/664b2fcb30bf8_p.jpg?1716203467)
W interpelacji poseł zapytał Ministra Infrastruktury o to, czy rząd rozpocznie działania zmierzające do budowy północnej obwodnicy Olkusza w ciągu DK94 a także o koszty takiej inwestycji i możliwość umieszczenia przedsięwzięcia w przygotowanym przez GDDKiA planie budowy obwodnic. Na razie pismo pozostaje bez odpowiedzi. O przebiegu sprawy będziemy informowali na bieżąco.
Bądź na bieżąco i obserwuj
- Tłumy na Pustyni Błędowskiej. Rowerzyści, pikniki na kocykach. Relaks na 102!
- Zamiana kładki na przejście podziemne przy stacji w Olkuszu będzie niewypałem?
- Po pijaku zaczepiał klientów sklepu. Miał pecha, bo trafił na policjantkę
- Bogumił Sobczyk ponownie wybrany na Starostę Powiatu Olkuskiego
- Nożownik z Wolbromia z zarzutem usiłowania zabójstwa. Został tymczasowo aresztowany
- Tłumy na starcie Olkuskiego Rodzinnego Rajdu Rowerowego 2024
![emisja bez ograniczeń wiekowych](https://s-nsk.ppstatic.pl/assets/nsk/v1.220.1/images/video_restrictions/0.webp)
Komentarze piłkarzy po meczu Polska-Holandia
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?