Inicjatorem budowy kolei był ówczesny prezes Polskiego Związku Narciarskiego i wiceminister transportu inż. Aleksander Bobkowski. Decyzja budowy zapadła w lipcu 1935. Inwestorem była specjalnie powołana spółka "Towarzystwo Budowy i Eksploatacji Kolei Linowej Zakopane (Kuźnice) - Kasprowy Wierch" z siedzibą w Warszawie.
Budowa kolejki była inwestycją prestiżową i propagandową, jednym z najambitniejszych planów ówczesnych władz II Rzeczpospolitej Polskiej. Miała zaprezentować nowatorską polską technikę i architekturę. Koszt budowy kolei wyniósł przeszło 3,5 mln ówczesnych zł i zwrócił się jeszcze przed 1939 rokiem.
Prace przy jej budowie rozpoczęły się 1 sierpnia 1935 roku od wykarczowania drogi, którą dowożone były materiały budowlane na Myślenickie Turniej. Na początku ekipa budująca kolej liczyła ok. 600 osób, a pod koniec robót budowało ją już ok. 1000 osób. Budowniczymi byli górale z Podhala, ale także z Sądecczyzny, ludzie z Krakowa, Tarnowa, a nawet z Wileńszczyzny.
Tatrzańska pogoda nie pomagała w robotach budowlanych. Już we wrześni spadł w Tatrach śnieg. Prace były jednak kontynuowane bez przerwy. Materiały potrzebne do budowy wywożone były prostymi ciężarówkami na Myślenickie Turnie, a także zaprzęgami konnymi. Dalej na Kasprowy Wierch wszystko było transportowane na plecach tragarzy, a także na grzbietach koni huculskich.
Podczas budowy pracowano na 2-3 zmiany, po 16 godzin dziennie. Pracownicy nocowali na szczycie Kasprowego, gdzie rozstawiono baraki mieszkalne. Największym wyzwaniem w czasie prac była budowa stacji na szczycie Kasprowego Wierchu. Na wysokość prawie 2000 m. n.p.m., mroźny wiatr oraz zbliżająca się zima nie sprzyjały robotom betoniarskim czy murarskim.
Budowa kolei była wspierana przez polski przemysł. Urządzenia do maszynowni zostały wykonane w stoczni w Gdańsku, natomiast liny na których zawisły wagoniki – zrobiła fabryka w Sosnowcu. Budynki stacji dolnej w Kuźnicach, przesiadkowej na Myślenickich Turniach i końcowej na szczycie Kasprowego Wierchu zaprojektowali Anna i Aleksander Kodelscy.
Inwestycja została ukończona w rekordowym tempie - po 7 miesiącach od rozpoczęcia prac budowlanych. Oficjalne otwarcie odbyło się 15 marca, po 227 dniach od rozpoczęcia budowy. W dniu inauguracji do dolnego budynku kolejki na rękach górali wniesieni zostali inicjator budowy - inż. Aleksander Bobkowski oraz minister komunikacji - Juliusz Ulrych. Huczne otwarcie zgromadziło tłumy chętnych na pierwszą przejażdżkę kolejką. Premierowy przejazd poprzedziły przemówienia m.in. Aleksandra Zaczyńskiego, ówczesnego burmistrza miasta Zakopane, ks. Piotra Niezgody, ministra handlu Antoniego Romana.
W 2007 roku rozpoczęła się modernizacja kolejki. Ostatni kurs starej kolejki odbył się 6 maja 2007 roku. W trakcie kilkumiesięcznego remontu wymienione podpory, zmodernizowano staje dolną, pośrednią i górną. Wymieniono maszynerię, a także same wagoniki. Oficjalnego otwarcia nowej kolei linowej po jej gruntownej przebudowie dokonał 18 stycznia 2008 prezydent Rzeczypospolitej Polskiej śp. Lech Kaczyński. Wówczas wyliczono, że przez ponad 70 lat kolejka przewiozła ponad 38 mln pasażerów.
Trasa kolejki dzieli się na dwa niezależne odcinki. Pierwszy z Kuźnic (1028 m. n.p.m.) na Myślenickie Turnie (1352 m. n.p.m.) - tam znajduje się stacja pośrednia. Drugi odcinek wiedzie z Myślenickich Turni na Kasprowy Wierch (1959 m. n.p.m.). Długość trasy całej kolejki wynosi 4261 metrów, a podróż na szczyt trwa około 20 minut.
- Zatopiona przez Jezioro Czorsztyńskie wieś Stare Maniowy. Zobacz, jak wygląda
- "Bangladesz" na Siwej Polanie. Buda za budą, pamiątki, kiełbaski i lane piwo
- To był kiedyś legendarny budynek na Krupówkach. Dziś w budynku hula wiatr
- Tatry. Legendarny Mnich - marzenie turystów i taterników [NIESAMOWITE ZDJĘCIA]
- Jak wyglądało Zakopane 30 lat temu i jak wygląda teraz? Miasto bardzo się zmieniło
- Tatry. Remonty szlaków idą pełną parą. To ciężka ręczna robota [ZDJĘCIA]
Strefa Biznesu: Dzień Matki. Jak kobiety radzą sobie na rynku pracy
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?