Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Prawnik radzi. Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków – nowy obowiązek właścicieli nieruchomości [ZDJĘCIA]

oprac. BK
Właścicieli nieruchomości czekają od 1 lipca 2021 roku nowe obowiązki w związku z ogólnopolskim zbieraniem danych na temat źródeł ciepła wykorzystywanych do ogrzewania domów i mieszkań
Właścicieli nieruchomości czekają od 1 lipca 2021 roku nowe obowiązki w związku z ogólnopolskim zbieraniem danych na temat źródeł ciepła wykorzystywanych do ogrzewania domów i mieszkań Pixa bay
Radca prawny Jonasz Kita z Kancelarii Lex Projects przedstawia, jakie obowiązki nałoży na właścicieli nieruchomości wejście w życie Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków. 1 lipca 2021 rusza ogólnopolskie zbieranie danych na temat źródeł ciepła wykorzystywanych do ogrzewania domów i mieszkań. Spis dla właścicieli nieruchomości jest obowiązkowy - niewywiązanie się może skutkować mandatem w wysokości 500 zł, a w przypadku odmowy zapłaty mandatu skierowaniem sprawy do sądu, gdzie ten może nałożyć grzywnę do wysokości 5000 zł.

Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Co obejmuje Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków?

Katalog urządzeń, które muszą być wpisane do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB), jest bardzo pojemny, obejmuje m.in. kotły i grzejniki gazowe, piece kaflowe, kotły na paliwa stałe, pompy ciepła, instalacje fotowoltaiczne czy ogrzewanie elektryczne. Zasadniczo mniejszy problem będą mieli mieszkańcy bloków, za których deklarację złoży zarząd wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni. Należy jednak wskazać, iż o ile w przypadku, gdy źródło ciepła (np. sieć ciepłownicza) lub źródło spalania paliw dotyczy całego budynku wielolokalowego, to zgłasza to źródło właściciel lub zarządca budynku, czyli np. zarząd spółdzielni czy wspólnoty mieszkaniowej. Z kolei w sytuacji, gdy odrębne źródła ciepła lub spalania paliw znajdują się w poszczególnych lokalach (np. kominek), to w odniesieniu do tych źródeł deklarację składa właściciel lub zarządca lokalu.

Gdzie i jak należy składać deklaracje?

Deklarację będzie można złożyć w formie elektronicznej lub w formie papierowej – we właściwym ze względu na miejsce położenia nieruchomości urzędzie gminy. Termin na złożenie deklaracji wynosi 12 miesięcy w przypadku budynków oddanych do użytku przed 1 lipca 2021 roku (jeżeli przed tym dniem zostały podłączone w nim źródła ciepła/spalania paliw) lub 14 dni w przypadku domów oddanych do użytku po 1 lipca 2021 roku, licząc ten termin od dnia pierwszego uruchomienia źródła ciepła lub źródła spalania paliw. W przypadku zmiany danych o źródłach ciepła lub spalania paliw właściciel lub zarządca budynku lub lokalu jest obowiązany złożyć nową deklarację w terminie 14 dni od dnia, w którym zaistniała zmiana.

FLESZ - Jak pozbyć się stresu w godzinę? Tę metodę stosowała NASA

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Prawnik radzi. Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków – nowy obowiązek właścicieli nieruchomości [ZDJĘCIA] - Gazeta Krakowska

Wróć na oswiecim.naszemiasto.pl Nasze Miasto