Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Olkusz. Reklamy i banery są wszędzie i jest ich za dużo. Mają być umieszczane w sposób bardziej przemyślany

Jerzy Zaborski
Jerzy Zaborski
Fot. Google Street View
Dzisiaj (19 lutego 2021) w Olkuszu wejdzie w życie tzw. uchwała krajobrazowa, porządkująca estetykę miasta w zakresie reklam umieszczanych w przestrzeni publicznej. Zasadność wprowadzenia nowych przepisów potwierdziły szerokie konsultacje społeczne, w czasie których mieszkańcy oraz przedsiębiorcy „Srebrnego Miasta” stwierdzili stanowczo, że reklam jest za dużo i należy podjąć działania w celu wprowadzenia lokalnych przepisów dotyczących zasad ich umieszczania.

Kliknij w przycisk „zobacz galerię” i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE.

- To bardzo ważny projekt z punktu widzenia poprawy estetyki naszej gminy. Reklam w przestrzeni publicznej jest dużo, co potwierdzają opinie zebrane w czasie konsultacji społecznych. Mieszkańcy zauważyli potrzebę drastycznego zmniejszenia ich liczby w rynku, czy w pobliżu zabytkowych obiektów. Podstawową zasadą powinno stać się dostosowanie formy reklamy do charakteru miejsca, w którym jest ona sytuowana. Reklamy umieszczane w sposób przemyślany spowodują, że ich przekaz stanie się bardziej widoczny dla odbiorcy – uważa Roman Piaśnik, burmistrz Olkusza.

Opracowanie przepisów regulujących kwestię sytuowania na terenie Miasta i Gminy Olkusz obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane, zajęło ponad 3 lata. Wszystko po to, by nowe przepisy przyniosły jak najlepszy efekt.

Reklamowy Olkusz podzielony na cztery strefy

Zgodnie z zapisami nowego kodeksu reklamowego, Miasto i Gminę Olkusz podzielono na cztery strefy. Strefy A i D to miejsca objęte szczególną ochroną przez wzgląd na swój zabytkowy oraz przyrodniczy charakter; czyli ogólnie rzecz ujmując, to ścisłe centrum Olkusza, okolice zamku Rabsztyn i parki krajobrazowe. W strefach B i C, czyli mieszkalnych i usługowych, reklam może być więcej.

Tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, w tym szyldy, istniejące w dniu wejścia w życie kodeksu, wymagają dostosowania do przepisów podjętej uchwały: dla obszarów w granicach strefy A i D - 24 miesiące od dnia wejścia w życie uchwały, a dla obszarów w granicach stref B i C - 36 miesięcy od dnia wejścia w życie uchwały.

Niedostosowanie nośników reklamowych do przepisów prawa miejscowego może skutkować naliczeniem kar pieniężnych i wydaniem decyzji administracyjnej zobowiązującej do ich dostosowania lub usunięcia.

- Trzeba umiejętnie podejść do tematu umieszczania reklam. Jeśli ktoś ma szyld sklepowy, to nie podpada od pod przepisy i reklamach. Jeśli jednak zechce całą szybę wystawową wypełnić okleiną reklamową, to już będzie musiał zajrzeć do przepisów, czy wolno mu to zrobić, a jeśli tak, to w jakich rozmiarach w stosunku do gabarytów budynku – tłumaczy Michał Latos, rzecznik olkuskiego UM. - Inaczej wygląda sprawa tablic reklamowych przy drodze krajowej, które spełniają swoją rolę. Muszę powiedzieć, że 86 procent naszych badanych było za całkowitym odrzuceniem reklam.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na olkusz.naszemiasto.pl Nasze Miasto