Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowe fakty w sprawie obwodnicy Bolesławia. Droga powstała na pokopalnianym terenie, który nie został uzdatniony? Zobacz zdjęcia

Paweł Mocny
Paweł Mocny
Wideo
od 16 lat
Obwodnica Bolesławia pozostaje całkowicie zamknięta dla ruchu ze względu na zapadliska, które najpierw pojawiły się przy jej nasypie a następnie w samej nawierzchni. Podczas XLVI sesji Rady Powiatu w Olkuszu padł szereg nowych informacji w sprawie nieczynnej drogi. Jak wskazał starosta możliwe, że droga powstała na terenach, które nie były uzdatnione, mimo że Zakłady Górniczo-Hutnicze Bolesław powinny zrobić to w latach 90-tych ubiegłego wieku.

Obwodnica Bolesławia

Obwodnica Bolesławia została otworzona pod koniec 2022 roku. O potrzebie powstania drogi mówiło się w tej i sąsiednich miejscowościach już od kilkudziesięciu lat. Jej głównym zadaniem było wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum wsi.

Niestety już w lutym tego roku droga została wyłączona z użytku ze względu na zapadlisko, które pojawiło się przy jej nasypie. Kolejna dziura, tym razem w nawierzchni jezdni pojawiła się z kolei pod koniec maja 2023 roku.

Najnowsze zapadlisko w obwodnicy Bolesławia
Najnowsze zapadlisko w obwodnicy Bolesławia Paweł Mocny

Nowe fakty w sprawie zamkniętej obwodnicy Bolesławia

Podczas sesji Rady Powiatu w Olkuszu radny Jan Orkisz zapytał starostę olkuskiego o to, co dalej z obwodnicą Bolesławia. W odpowiedzi na pytanie samorządowca starosta w długiej wypowiedzi odniósł się do sprawy, podając wiele nowych faktów. Zaczął ją od przedstawienia całej historii powstania drogi, od lat 90-tych ubiegłego wieku aż do momentu wystąpienia najnowszego zapadliska i kolejnymi działaniami z nim związanymi.

Najnowsze zapadlisko w obwodnicy Bolesławia
Najnowsze zapadlisko w obwodnicy Bolesławia Paweł Mocny

Podczas swojego przemówienia wielokrotnie podkreślał on, że Zakłady Górniczo-Hutnicze „Bolesław” były zaangażowane w cały proces powstawania drogi a ich przedstawiciele nie kwestionowali przebiegu trasy.

- Teren, gdzie była eksploatacja kopalni „Bolesław” powinien być uzdatniony w latach 90-tych. Dzisiaj w rozmowach trójstronnych ZGH mówi, że jest tam „Cw” (kategoria dopuszczająca zabudowę terenów pod warunkiem że przeprowadzone zostały na nich prace uzdatniające - przypomina red.). Ja tylko przypomnę, że wszystkie uzgodnienia MPZP gminy Bolesław były uzgadniane z ZGH pozytywnie– podkreślał podczas sesji starosta Bogumił Sobczyk.

Jak kontynuował starosta plan likwidacji kopalni „Bolesław”, który zakładał uzdatnienie terenu, na którym powstała obwodnica zakładał także, że nie będą tam występować zapadliska. Dodał także że podczas spotkań, na których omawiane były zmiany w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego gminy Bolesław zakłady górniczo-hutnicze nie kwestionowały przebiegu obwodnicy a wręcz przeciwnie. Ich przedstawiciele podkreślali, że są zainteresowani inwestycją, ponieważ jest ona nich korzystna.

- Mając tę wiedzę warto się zastanowić w jaki sposób zostały przeprowadzone działania na etapie likwidacji kopalni „Bolesław” w latach 90-tych, które swoim obszarem obejmują przebieg obwodnicy Bolesławia. Czytając literalnie odpowiedź ZGH na temat prowadzonych prac uzdatniających, że takich prac nie było, to moje pytanie jest w takim razie co z tego do czego zobowiązało się ZGH w tych dokumentach zostało wykonane w latach 90-tych minionego wieku. Myślę, że takie informacje otrzymamy. Że ZGH będzie mogło się odnieść – mówił starosta Bogumił Sobczyk.

Najnowsze zapadlisko w obwodnicy Bolesławia
Najnowsze zapadlisko w obwodnicy Bolesławia Paweł Mocny

Na sesji padło także, że gmina Bolesław wystąpiła do Okręgowego Urzędu Górniczego z wnioskiem o sprawdzenie tego jakie działania ZGH „Bolesław” podjęło, jeżeli chodzi o zamknięcie kopalni „Bolesław”.

- Są tereny, gdzie ZGH pisze, że są uzdatnione (…) gdzie wypadło największe zapadlisko do tej pory. Na terenie, który jest oceniany jako najlepiej uzdatniony teren. I tutaj z góry nie obwiniając, że to są skutki niewłaściwego podsadzania może się okazać, że taka jest przyczyna a może się okazać, że natura jest na tyle niekontrolowana, że nie będziemy w stanie przewidzieć czy na terenie uzdatnionym czy nieuzdatnionym będą się pojawiały kolejne zapadliska – mówił starosta.

Najnowsze zapadlisko w obwodnicy Bolesławia
Najnowsze zapadlisko w obwodnicy Bolesławia Paweł Mocny

Obecnie władze powiatu czekają na wyniki badań przeprowadzonych przez Państwową Służbę Geologiczną. Jak zapewnił starosta po ich poznaniu podjęte zostaną kolejne kroki i mogą to być nawet kroki prawne.

Jeszcze przed wystąpieniem najnowszej deformacji na terenie drogi na antenie TVP3 Kraków do sprawy obwodnicy odniósł się rzecznik prasowy Zakładów Górniczo-Hutniczych „Bolesław” w Bukownie.

- W ocenie zakładów górotwór w obrębie drogi jest nieustabilizowany, a co za tym idzie, istnieje zagrożenie powstania uszkodzeń drogi oraz uszkodzeń jej sąsiedztwa – mówił rzecznik ZGH „Bolesław” Tomasz Wójcik.

W kolejnej wypowiedzi udzielonej już po wystąpieniu najnowszego zapadliska przedstawiciel spółki dodał, że być może istnieje sposób, który pozwoli uzdatnić teren a być może obwodnicę trzeba będzie „przesunąć”. Po informacjach podanych przez starostę na sesji Rady Powiatu skierowaliśmy kilka pytań do zakładów. Gdy otrzymamy odpowiedź będziemy kontynuowali temat.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na olkusz.naszemiasto.pl Nasze Miasto