Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tak drążono tunel pod Luboniem Małym na nowej zakopiance. Prace trwały całe dnie i noce przez ponad trzy lata 13.11

Karina Czernik
Karina Czernik
Światełko w tunelu już widać, a jak było sześć lat temu, kiedy drogowcy pojawili się na placu budowy? Jak powstawał jeden z największych tuneli w Polsce? Zobaczcie lata prac na zdjęciach!
Światełko w tunelu już widać, a jak było sześć lat temu, kiedy drogowcy pojawili się na placu budowy? Jak powstawał jeden z największych tuneli w Polsce? Zobaczcie lata prac na zdjęciach! GDDKiA
Zakopianka na odcinku Naprawa-Skomielna Biała, gdzie wydrążono tunel pod Luboniem Małym, jest ostatnim nieskończonym jeszcze elementem budowanej drogi ekspresowej S7 Lubień - Rabka. Ostatnio informowaliśmy, że nie ma szans, by w wakacje turyści jadący w Tatry, pojechali już nową drogą. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiada, że kierowcy skorzystają z tej trasy dopiero jesienią. Światełko w tunelu już widać, a jak było sześć lat temu, kiedy drogowcy pojawili się na placu budowy? Jak powstawał jeden z największych tuneli w Polsce? Zobaczcie lata prac na zdjęciach!

Budowa tunelu pod górą Luboń Mały. Ponad trzy lata prac na zdjęciach!

Tunel pod Luboniem liczy nieco ponad dwa kilometry. Drążenie tunelu rozpoczęło się w 2017 roku, prace prowadzono w systemie ciągłym, a więc całymi dniami przez siedem dni w tygodniu.

Prawa nitka tunelu przebita została w 23 października 2019 r. Natomiast połączenie lewej nitki tunelu drążonego od północy i południa nastąpiło 27 kwietnia 2020 r. Przebicie pod tym masywem dwóch komór tunelu, liczących po blisko dwa kilometry każda, zajęło górnikom ponad trzy lata, czyli dokładnie 1147 dni.

Kolejne opóźnienie, ale światełko w tunelu już widać

Krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisał aneks do umowy z włoską firmą Astaldi, która wykonuje tunel. Zakłada on zmianę terminu zakończenia prac budowlanych przy tunelu – z lutego 2022 roku do 30 czerwca 2022 roku. O wydłużenie tego terminu wnioskowali Włosi. Tłumaczyli to niesprzyjającymi warunkami pogodowymi, które opóźniły prace, a także pandemią covid-19. W pewnym momencie bowiem znaczna część pracowników po prostu chorowała, albo przebywała na kwarantannie.

Więcej na ten temat przeczytacie tutaj:

Budowa zakopianki na raty. Dwa odcinki oddane

  • We wrześniu 2019 roku do użytku oddano odcinek Skomielna Biała - Rabka Zdrój.
  • Kilka miesięcy później - w grudniu 2019 roku dla kierowców udostępniono lewą jezdnię odcinka Lubień - Naprawa dla ruchu w obu kierunkach. Prace na drugiej nitce zostały wstrzymane z uwagi na kłopoty wykonawcy. 30 listopada 2021 roku otwarto prawą jezdnię. Trwają jeszcze prace wykonywane poza jezdnią, m.in. roboty ziemne i melioracyjne pod obiektami inżynierskimi.
  • Środkowy odcinek inwestycji, tj. tunel w masywie Lubonia (Naprawa - Skomielna Biała) jest nadal realizowany. Jego ukończenie jest opóźnione, kierowcy muszą omijać więc ten odcinek, zjeżdżając na tzw. starą zakopiankę. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiada, że kierowcy skorzystają z tej trasy dopiero jesienią 2022 roku.

Zakopianka. Przebicie pierwszej nitki tunelu, październik 2019. WIDEO

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na olkusz.naszemiasto.pl Nasze Miasto