Modernizacja linii nr 104 Chabówka - Nowy Sącz rusza niebawem
O historycznym połączeniu Podłęże-Piekiełko mówi się od co najmniej od ćwierć wieku. Coraz bliżej komfortowych podróży koleją po południowej Małopolsce. PKP PLK w maju podpisało umowy z wykonawcami na modernizację linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz, na odcinku Chabówka – Rabka Zaryte i Klęczany – Nowy Sącz i jeszcze w wakacje ruszą prace. Na to historyczne połączenie mieszkańcy Sądecczyzny, Limanowszczyzny oraz Podhala czekają od lat.
Całkowita realizacja wielkiego projektu kolejowego polega na odbudowie linii łączącej Chabówkę, Rabkę, Mszanę Dolną, Limanową i Nowy Sącz oraz na budowie linii z podkrakowskiego Podłęża południe: przez Gdów do Szczyrzyca i Tymbarku.
Chcą uratować historyczny odcinek linii 104
Według planów nowa trasa połączenia linii 104 przechodziłaby tylko częściowo po śladzie galicyjskiej kolei, co oznaczałoby jej koniec. Po modernizacji trasy nie będą już jeździły pociągi na odcinku torów między Tymbarkiem a Kasiną Wielką. O zachowanie torowiska i jego rewitalizację zabiegają dwie organizacje: Forum Gmin Beskidu Wyspowego i „Lokomotywa” Koalicja Kolei Galicyjskiej. Chcą z tego historycznego, górskiego i malowniczego odcinka zrobić wielką atrakcję turystyczną. Wnioskują także o utworzenia muzeum Galicyjskiej Kolei Transwersalnej w Dobrej.
- Jest to wspaniałe dzieło techniczne polskich inżynierów. W okresie dwóch lat wybudowano 577 km linii kolejowej, nie dysponując obecnymi możliwościami technicznymi. To jeden z najcenniejszych zabytków techniki w Polsce, który 16 grudnia 2023 roku wejdzie w 140-lecie swojego istnienia, chcemy tym tematem zainteresować różne instytucję, nasz apel podpisało 700 osób - mówi "Gazecie Krakowskiej" Czesław Szynalik, przedstawiciel Lokomotywy Koalicji Kolei Galicyjskiej, jeden z inicjatorów apelu.
Na odcinku linii kolejowej 104 Kasina Wielka - Tymbark znajdują się historyczne obiekty kolejowej infrastruktur, w tym głównie budynki stacji kolejowej w Kasinie Wielkiej i Dobrej. Mogłyby tam przejeżdżać pociągi retro.
- W ten sposób otrzymalibyśmy jedną z najbardziej atrakcyjnych, historycznych linii kolejowych w Europie wraz z zabytkowym taborem - dodaje Szynalik, który ma nadzieję na realizację pomysłu.
Parowóz przed dworcem PKP od 1987 roku jest jednym z najbardziej znanych miejskich pomników
- Piękne widoki i bliskość natury. Tych turystycznych hitów w naszym regionie nie brak
- Piękna strona starówki w Nowym Sączu. Najbardziej efektowne kamienice w centrum
- Łowca "wodnych potworów" z Sądecczyzny. Wędkarstwo to jego pasja
- Łobuzy w Infinity Music Club w Nowym Sączu. Boogie z zespołem dali czadu
- Tak przed laty plażowano nad Popradem. To były czasy!
- Pamiątka Górala spoza Podhala. Takie suweniry będą promować pięć grup góralskich
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?