Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

100. Lajkonik gotowy do regularnego kursowania po krakowskich ulicach. Miasto chwali się coraz większą liczbą tramwajów z niską podłogą

Aleksandra Łabędź
Aleksandra Łabędź
100. Lajkonik gotowy do regularnego kursowania po krakowskich ulicach. Miasto chwali się coraz większą liczbą tramwajów z niską podłogą
100. Lajkonik gotowy do regularnego kursowania po krakowskich ulicach. Miasto chwali się coraz większą liczbą tramwajów z niską podłogą MPK SA w Krakowie
Coraz więcej Lajkoników wyjeżdża na krakowskie ulice. W środę, 27 września po zakończonych testach i badaniach został odebrany 100. Lajkonik. - Tak się złożyło, że ten wagon trafi do zajezdni w Nowej Hucie i to z niej jeszcze w tym tygodniu wyjedzie na linię wozić pasażerów - informuje MPK SA w Krakowie. Już teraz tramwaje z niską podłogą stanowią prawie 90 proc. całej floty tramwajowej MPK SA w Krakowie. Ponad 80 proc. tramwajów jest też wyposażonych w klimatyzację.

Na liczbę 100 Lajkoników, które ma już MPK, składa się 50 wagonów z pierwszego kontraktu realizowanego przez krakowskiego przewoźnika w latach 2019-2021 oraz 50 lajkoników z drugiego zamówienia, które jest obecnie realizowane (do zakończenia tego kontraktu pozostał odbiór jeszcze tylko 10 wagonów).

Jak przypomina MPK: - nowe Lajkoniki II po raz pierwszy wyjechały na regularne linie 24 listopada 2022 roku. W nowych tramwajach jest więcej przestrzeni z niską podłogą, a także więcej miejsca dla osób poruszających się na wózkach. Tramwaje są wyposażone między innymi w klimatyzację, automat biletowy, system informacji pasażerskiej, kamery oraz porty USB do ładowania smartfonów.

Kraków zamówił w sumie 110 nowoczesnych, niskopodłogowych i klimatyzowanych tramwajów Lajkonik. Nowe tramwaje umożliwią wycofywanie z ruchu kolejnych wagonów wysokopodłogowych. Wszystko po to, aby na wszystkich krakowskich liniach kursowało coraz więcej pojazdów z niską podłogą. Widocznym efektem zmian w taborze tramwajowym, szczególnie w Nowej Hucie, jest m.in. wycofanie po 48 latach wszystkich wagonów 105N z zajezdni Nowa Huta oraz skierowanie na linię nr 22 (Borek Fałęcki - Kopiec Wandy) wyłącznie nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów.

Coraz więcej niskopodłogowych tramwajów

- Już teraz tramwaje z niską podłogą stanowią prawie 90 proc. całej floty tramwajowej MPK SA w Krakowie. Ponad 80 proc. tramwajów jest też wyposażonych w klimatyzację. Te liczby to efekt nie tylko zamawiania przez ostatnie 25 lat nowych wagonów Bombardiera, Krakowiaków i Lajkoników, ale także modernizacji starszych wagonów. Dzięki temu pasażerowie zyskali m.in. 40 tramwajów EU8N z niską podłogą i klimatyzacją oraz 28 dwukierunkowych tramwajów GT8N, również wyposażonych w niską podłogę i klimatyzację - podaje MPK.

Obecnie MPK prowadzi także intensywne prace, których celem jest wyposażenie wszystkich wagonów NGT6 w klimatyzację. W tym roku zakończy się montaż tych systemów w 24 tramwajach trzeciej serii tych pojazdów. Na przyszły rok zaplanowany jest montaż systemów chłodzących w 12 wagonach drugiej serii NGT6.

Paweł Szrot ostro o "Zielonej Granicy". "To porównanie jest uprawnione"

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto