Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowy rozkład jazdy pociągów. Duże zmiany, Pendolino z Krakowa [WIDEO]

Marcin Karkosza
Robert Szkutnik
Od soboty w życie wchodzi nowy rozkład jazdy pociągów. Podróżnych czekają bardzo duże zmiany.

WIDEO: Nowy rozkład jazdy. Znikną liczne połączenia (materiał z 7 grudnia)

Źródło: TVP, X-News

Do kolejowego rozkładu wracają połączenia m.in. do Zakopanego i Bielska-Białej. To nie koniec zmian, które wejdą w życie już w niedzielę. Kursować zacznie także pierwsza linia Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej z Krakowa do Wieliczki, a do Warszawy pojedzie pendolino. Na wielu trasach stanieją też bilety. Niestety, są także złe wiadomości: rzadziej pojedziemy m.in. z Krakowa do Miechowa i Słomnik, a z rozkładu znikną najtańsze składy InterRegio do Warszawy, które kursowały w godzinach porannego szczytu.

Mniej za bilety zapłacimy za to w pociągach Przewozów Regionalnych. Na wybranych trasach ceny biletów spadną nawet o 60 procent. Dla przykładu - z Krakowa do Wadowic od niedzieli pojedziemy za 5 zł, a z Krakowa do Andrychowa za 6 zł. W obydwu przypadkach to mniej o 4 zł niż przed wprowadzeniem zmian.

Pendolino i SKA
Od niedzieli trasę z Krakowa, przez Warszawę, do Gdańska pokonamy regularnymi kursami supernowoczesnego pociągu pendolino. W rozkładach te składy (wprowadzone przez spółkę PKP InterCity) będą oznaczone jako nowa kategoria pociągów Express InterCity Premium.

Druga nowością jest Szybka Kolej Aglomeracyjna, która połączy Kraków z Wieliczką. 10 nowych pociągów kupionych przez samorząd wojewódzki będzie kursować każdego dnia co pół godziny (więcej o pendolino i SKA w ramkach obok).

Pociąg do Zakopanego
Ważną zmianą jest przywrócenie bezpośredniego połączenia kolejowego Krakowa z Bielsko-Białą i Zakopanem. Na tej trasie mają kursować trzy pary pociągów dziennie.

To wynik budowy za ponad miliard złotych nowego torowiska w rejonie Świnnej Poręby. Stara linia znajduje się na dnie sztucznego zbiornika, który wkrótce zaleje woda. Pociągi pojadą teraz 9-kilometrowym odcinkiem Stryszów - Zembrzyce. W piątek w południe oficjalnie otwarto trasę. Zaproszeni goście wsiedli do specjalnego pociągu na stacji w Suchej Beskidzkiej, pojechali do Stryszowa i z powrotem.

- Na tym odcinku wybudowaliśmy dwa potężne mosty kolejowe. Ten w Zembrzycach na Skawie jest największy w Polsce - informuje Konrad Myślik, rzecznik prasowy Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Krakowie. Cała konstrukcja ma 400 m długości i podpory wysokości 24 m.

Po nowych torach pociągi pojadą z prędkością 90 km na godzinę. Całą trasę z Krakowa do Zakopanego (138 km) pokonają w 3 godz. 49 minut (szybciej o kwadrans niż przed przebudową torów). Przeniesiono przystanek kolejowy Zembrzyce. Likwidacji uległa też zabytkowa XIX-wieczna stacja w Skawcach.

Na nowej trasie obowiązywać będą obniżone ceny na połączenia: Kraków-Rabka-Zdrój (10 zł), Kraków-Zakopane (14 zł), Nowy Targ-Rabka-Zdrój (3,5 zł).

Zmiany na Sądecczyźnie
Nowy rozkład jazdy przynosi sporo istotnych zmian także dla mieszkańców Sądecczyzny. Do Tarnowa dojadą 10 pociągami, z których 4 ruszą dalej, aż do Krakowa. Dalekobieżne składy odjeżdżają z Nowego Sącza: "Dunajec" - godz. 4.40, "Radziejowa" (nowy na trasie, kursujący z Krynicy-Zdroju) - godz. 6.30. Pozostałe jadą po południu. Ten, który wyruszał o 14.30 do Krakowa, teraz zakończy bieg w Tarnowie. Do stolicy Małopolski dotrze skład z godz. 15.30, który dawniej jechał tylko do Tarnowa. Jako ostatni z Nowego Sącza do Krakowa będzie kursował o godz. 16.30 pociąg "Jaworzyna". Z Krynicy-Zdroju z Nowego Sącza dojedziemy tylko czterema pociągami.

- Najistotniejsza zmiana, jaką przynosi nowy rozkład jazdy, to przesunięcie z nocy na dzień weekendowych połączeń z Warszawą - ocenia Łukasz Wideł, wiceprezes Nowosądeckiego Towarzystwa Miłośników Kolei. - By nikt się nie pomylił, zmieniono nazwę pociągu. Dawniej "Poprad" wyruszał z Krynicy o 19.30 i w Warszawie był około piątej rano. Teraz na tej trasie jadą "Karpaty". Wyruszają z Krynicy o 14.10 i są w stolicy o 22.50.

Wprowadzane w niedzielę zmiany będą obowiązywać do 14 marca. Potem rozkład jazdy zostanie zmieniony ponownie. W przyszłym roku korekt będzie sześć.

Ceny i czas przejazdu Pendolino na trasie Kraków - Warszawa. Nie będzie biletów u konduktora

Z Krakowa do Warszawy pojedzie pendolino
Oprócz komfortowych warunków, podróż pendolino będzie znacznie szybsza niż dotąd.

Przejazd z Krakowa do Warszawy potrwa 2 godz. 28 min (wcześniej trwała 35 min dłużej), natomiast z Krakowa do Gdańska - 5 godz. 28 min (wcześniej - 7 godz. 40 min). Z wprowadzenia pendolino nie wszyscy podróżni jednak się cieszą. Choć w przedsprzedaży bilety na ten pociąg można kupić już za 49 zł, to ich liczba jest mocno ograniczona. W większości przypadków podróż z Krakowa do Warszawy kosztuje 105-150 zł (w zależności od dostępnej puli biletów ze zniżką 10-30 proc. lub bez ulgi). Dla wielu osób to zbyt wiele, szczególnie że do stolicy da się dojechać także składami InterRegio, w których bilet kosztuje 54 zł. Jednym z takich pociągów był "Matejko", który odjeżdżał z Krakowa o godz. 7 rano (przyjazd do Warszawy o 10.35), który teraz jednak znika z rozkładu. Niechętni do jazdy droższym pendolino, rano będą mieli jedynie pociąg TLK o godz. 4.59.

- Na trasie z Krakowa do Warszawy, pomiędzy godz. 5 a 12, będzie nie 5, ale 7 połączeń InterCity, a w tej grupie są też dwa zamiast jednego połączenia TLK - mówi Beata Czemerajda z biura prasowego PKP InterCity. - Oznacza to, że pierwszym pociągiem TLK dotrzemy do Warszawy na 8 rano, a nie jak dotąd dopiero po 9.

PKP PLK tłumaczą, że "zgodnie z ustawą, pierwszeństwo w opracowaniu tras mają pociągi najszybsze, czyli zapewniające lepsze wykorzystanie trasy". W tej sprawie posłowie Prawa i Sprawiedliwości zapowiadają wniosek o zwołanie nadzwyczajnego posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury w sprawie zmiany w rozkładach jazdy.

Rusza Szybka Kolej Aglomeracyjna: Kraków-Wieliczka
Pociąg SKA, pomiędzy Krakowem a Wieliczką, to pierwsze połączenie Kolei Małopolskich.
Podróż na trasie potrwa do 23 minut. Wprowadzono kilka biletów: 2-godzinny za 3 złote, 6-godzinny za 5,60 zł i miesięczny za 65. Do dyspozycji podróżnych będzie też bilet 70-minutowy za 5 zł 40 gr, ważny zarówno na pociąg, jak i komunikację miejską w Krakowie - autobusy i tramwaje. Bilety SKA mają być również honorowane w pociągach Przewozów Regionalnych, kursach na trasie Wieliczka - Kraków. Liczba połączeń ma wzrosnąć z 34 do 71 dziennie. Pociągi na tej trasie będą odjeżdżać o stałych porach. W dzień powszedni będą kursować w godzinach 5.10 - 21.10 co 30 minut, zaś w godzinach 21.10-23.10 co godzinę. Dotychczas odjeżdżały co około 40 minut, a nawet co dwie godziny.

Połączenie obsługuje 10 nowych pociągów typu Acatus Plus, zakupionych przez województwo.
Za uruchomienie przejazdów na trasie odpowiada spółka Koleje Małopolskie, która została powołana na początku roku. Spółka przejęła połączenia z Wieliczki od Przewozów Regionalnych.

Z takim rozwiązaniem łączą się jednak pewne problemy - podróżnych jadących np. z Wieliczki do Business Parku w Zabierzowie czeka przesiadka w Krakowie, na Dworcu Głównym. Do tej pory mieli oni bezpośrednie połączenie.
Na pozostałych odcinkach SKA: Skawina - Sędziszów i Trzebinia - Tarnów modernizacja torów ciągle trwa, choć pociągi miały na nie wyjechać w tym roku. Od września przyszłego roku SKA kursować ma również na trasie Wieliczka - Kraków-Balice. Dzięki temu dotrzemy szybciej na lotnisko.

Współpraca: S. Śmierciak, R. Szkutnik, T. Mateusiak

Codziennie rano najświeższe informacje, zdjęcia i video z regionu. Zapisz się do newslettera!

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na andrychow.naszemiasto.pl Nasze Miasto